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Geschrieben

Hi Guys (and gals, possibly? Let's not be sexist!)

I have a question regarding the "Model-Oriented" standard gauge track. There are three straight track lengths, named as: Gegengerade, which Google translates to "Back Straight", Ausgleichsgerade, which Google says is "Regression Line" on it's own or "Compensating Straight" if translated with "Gegengerade", and "Normalgerade" which I kind-of don't need translating unless there is something very wrong: by all logic it should be "Normal Straight".

What I would like to know is, what (if any) is the difference?

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Geschrieben

Hallo / hello Simon,

die leicht unterschiedlichen Lägen der Gleise "Normalgerade", "Ausgleichsgerade" und "Gegengerade" resultieren aus der zugrunde gelegten Gleisgeometrie.
The slightly different positions of the tracks "Normalgerade" (normal straight), "Ausgleichsgerade" (equalizing line) and "Gegengerade" (counter straight) result from the underlying track geometry.

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Im ersten Bild (alle Bilder können mit einem Klick vergrößert werden) ist oben eine doppelte Gleisverbindung ("Hosenträger") zu erkennen, deren Parallelgleisabstand zusammen mit dem Abzweigwinkel der Weichen als Grundlage für die Gleislängen und Gleisradien dient. In der unteren Bildhälfte sind die beiden Diagonallinien durch 4 geteilt (abwechselnde gelbe und orange-farbene Linienabschnitte). Ein solcher Abschnitt dient gleichzeitig als Länge für die Schenkel der Weichen und Kreuzungen, und definiert gleichzeitig die Geometrie des Gleisbogens mit Standard-Radius, der dem abzweigenden Gleisstrang der Weiche entspricht.
In the first picture (all pictures can be enlarged with a click), a double track connection ("suspenders") can be seen at the top, whose parallel track spacing, together with the branch angle of the switches, serves as the basis for the track lengths and track radii. In the lower half of the picture, the two diagonal lines are divided by 4 (alternating yellow and orange line sections). Such a section serves at the same time as the length for the legs of the switches and crossings, and at the same time defines the geometry of the track curve with standard radius corresponding to the branching track of the switch.

Die Länge von 2 Linienabschnitten ist damit die Länge des geraden Weichenstrangs sowie der sich kreuzenden Gleise der Kreuzungen. Dies ist auch die Länge der Normalgerade, die damit der Gleisgeometrie der geraden Weichenstränge und der Kreuzungsgleise entspricht (siehe im Bild ganz unten mit gelber und orange-farbener Mittellinie).
The length of 2 line sections is ALSO the length of the straight switch track as well as the crossing tracks of the crossings. This is also the length of the normal straight line, which thus corresponds to the track geometry of the straight switch lines and the crossing tracks (see in the picture at the very bottom with yellow and orange center line).

Möchte man nun aus diesen Gleisstücken eine doppelte Gleisverbindung bauen, stellt man fest, dass die Normalgerade für die gerade Verbindung zwischen den beiden unteren Weichen zu lang ist. Die hierfür notwendige "verkürzte" Distanz (siehe die blaue Linie) wird durch die "Ausgleichsgerade" realisiert. Sie kompensiert exakt jene Längendifferenz, welche die Normalgerade gegenüber deren "geradem Längenanteil", wenn diese entsprechend dem Weichen-Abzweigwinkel diagonal ausgerichtet ist, übersteht.
If you now want to build a double track connection from these track pieces, you will find that the normal straight line is too long for the straight connection between the two lower switches. The necessary "shortened" distance (see the blue line) is realized by the "equalizing line". It compensates exactly for the difference in length that the normal straight line exceeds in relation to its "straight length portion" when the latter is aligned diagonally according to the switch branch angle.

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Im zweiten Bild ist links unten die "verkürzte gerade" Länge (grün) relativ zur "normalen" Länge in der Diagonale (gelb) dargestellt. Rechts daneben sind zwei "Gegengeraden" mit dieser Gleislänge verbaut, deren Gesamtlänge entsprechend der obigen Beschreibung auch durch das Aneinanderfügen einer Normalgerade und einer Ausgleichsgerade hergestellt werden kann (siehe die beiden Gleise mit blauer und orange-farbener Mittellinie darunter).
In the second picture, the "shortened straight" length (green) relative to the "normal" length in the diagonal (yellow) is shown at the bottom left. To the right, two "counter-straights" with this track length are installed, whose total length can also be produced according to the above description by joining a normal straight and a compensating straight (see the two tracks with blue and orange center line below).

Wird bei einer Weiche unmittelbar an den abzweigenden Gleisstrang ein Gegenbogen mit gleichem Radius angeschlossen, wird zur Verlängerung des geraden Gleisstrangs bis zur selben Abschlusskante exakt die "Gegengerade" benötigt, weshalb sie diese Bezeichnung besitzt.
If a counter curve with the same radius is connected directly to the branching track at a switch, exactly the "counter straight" is required to extend the straight track to the same terminating edge, which is why it has this designation.

In der Spalte ganz rechts habe ich mittels der Trennlinien (weiß und rot) noch einmal verdeutlicht, dass alle gezeigten Weichen und Kreuzungen (und die nicht gezeigten Kreuzungsweichen) alle dieselbe Länge für die geraden Gleisstränge besitzen wie die Normalgerade (gelbe und orange-farbene Mittellinien).
In the column on the far right, I have used the separating lines (white and red) to make it clear once again that all the switches and crossings shown (and the crossing switches not shown) all have the same length for the straight track lines as the normal straight line (yellow and orange center lines).

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Um zu verdeutlichen, dass die Enden der diagonalen Gleisstränge nicht mit den senkrechten Trennlinien zusammenfallen, sondern seitlich versetzt sind, habe ich diese im letzten Bild mit vergrößertem Ausschnitt durch die weißen Kreise hervorgehoben.
To make it clear that the ends of the diagonal track lines do not coincide with the vertical separating lines, but are laterally offset, I have highlighted them with the white circles in the last image with enlarged section.

Viele Grüße / many greetings
BahnLand

Geschrieben

@BahnLand

I see, thanks. That does actually help enormously, and I can see where if using the program to design a physical layout it would be really useful. Of course as all tracks are splines and can be stretched, shrunk, bent, and even edited within certain limits, the actual lengths of track are irrelevant to an extent, but just being able to drop the track in place without having to change it is really handy!

Cheers

Simon

Geschrieben

Another question...

Using W790/10L & R with K138/20 and G134 gives a track centre clearance of 4.176m.

Using the longer radius W1580/10L & R with the shorter K069/20 and G067 gives a track centre clearance of 5.22m - incidentally the diamond crossing is fractionally off

However, using two W1580/10 L or R to do a single crossover, and using two W790/10 L or R with a G138 on the diagonal to do the same, gives 4.176m track centres.

Leaving aside the 4.5m long radius points, which according to Wikipedia are "4.50 m (14 ft 9 in) Erfurt–Leipzig/Halle high-speed railway", is 4.176m the actual standard track centre? It's possible with some fiddling around to maintain 5.22mbut is that spacing actually used anywhere?

Geschrieben

Hallo / hello Simon,

die von Dir festgestellten Gleisabstände von 4,176 m und 5,22 m sind im Maßstab 1:1 gemessen und entsprechen in H0 (1:87) den Gleisabständen 48 mm und 60 mm. Die Differenz zwischen den einzelnen Radien (Parallelgleisabstand) beträgt 48 mm (4,176 m in 1:1).
The track distances of 4.176 m and 5.22 m that you have found out are measured in 1:1 scale and correspond to the track distances of 48 mm and 60 mm in H0 (1:87). The difference between the individual radii (parallel track spacing) is 48 mm (4.176 m in 1:1).

Dies ist ein Kompromiss gegenüber den beim Vorbild vorkommenden verschiedenen Gleisabständen, der es ermöglicht, im Maßstab H0 aufgrund der "runden" Zahl durch einfache Addition/Subtraktion von 48 (oder auch 60) weitere Parallelgleis-Radien herstellen zu können.
This is a compromise compared to the different track spacings found in the prototype, which makes it possible to produce additional parallel track radii in H0 scale due to the "round" number by simple addition/subtraction of 48 (or also 60).

Der sich im Vorbild-Maßstab ergebende Gleismitten-Abstand von 4176 mm liegt zwischen den bei der DB gebräuchlichen Gleisabständen für ältere Bestandsstrecken (4,00 m) und Neubaustrecken (4,50 - 4,70 m). Siehe hierzu die Beschreibung in Wikipedia (deutsch / englisch).
The resulting track center distance of 4176 mm in prototype scale is between the track distances commonly used by DB for older existing lines (4.00 m) and new lines (4.50 - 4.70 m). See the description in Wikipedia (German / English).

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Die von Dir beschriebene erste Konfiguration ist die "Standard"-Konfiguration für eine doppelte Gleisverbindung (siehe im Bild oben). Bei der Verwendung der großen Weichen in Deiner zweiten Konfiguration zusammen mit der "kurzen" Kreuzung fehlt ein Verbindungsgleis passender Länge für die "geraden" Gleisverläufe. Das von Dir verwendete Gleisstück G067 ist hier zu lang, weshalb die Kreuzung dann nicht mehr "passt". Füge die langen Weichen direkt an die 4 Enden der Kreuzung an und füge erst dann die kurzen Verbindungsgleise auf den geraden Stränge mithilfe der "Flexgleis "-Funktion in der passenden Länge ein. Dann passen auch die Weichen und die Kreuzung zusammen. Und der Gleisabstand von 60 mm (H0) oder 5,22 m (1:1) bleibt erhalten (im obigen Bild unten).
The first configuration you describe is the "standard" configuration for a double track connection (see in the picture above). When using the large turnouts in your second configuration together with the "short" crossing, a connecting track of suitable length for the "straight" track runs is missing. The track piece G067 you used is too long here, which is why the crossing doesn't "fit" anymore. Add the long turnouts directly to the 4 ends of the crossing and only then add the short connecting tracks on the straight strands using the "flex track" function in the appropriate length. Then the turnouts and the crossing also fit together. And the track spacing of 60 mm (H0) or 5.22 m (1:1) is retained (in the picture above below).

Dass die direkt miteinander verbundenen großen Weichen genau denselben Gleisabstand ergeben wie die kleinen Weichen mit einer geraden Diagonale  (G138, Normalgerade) dazwischen, ist korrekt.
That the directly connected large switches result in exactly the same track spacing as the small switches with a straight diagonal (G138, normal straight) between them is correct.

Viele Grüße / many greetings
BahnLand

Geschrieben

Thanks again.

Yes that does make sense. Track centres vary widely around the world after all.

I used to live in Hastings on the South Coast of England, and commuted to London by train. When the line was built in the 18th/19th century, there were a number of tunnels required, and when they were surveyed after construction, the surveyors noticed that only one course of bricks had been used to line the tunnels. They declared this unsafe (so the story goes) and insisted on there being two layers of brick lining the tunnels. So the builders went ahead and added a second layer of bricks. This reduced the tunnel width by about 10" / 250mm. The railway company went ahead and laid two standard gauge tracks through the tunnels, then has to order special rolling stock that was flat sided instead of the usual bow sided, so the trains could pass in the tunnels.

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When they electrified the line they made each tunnel single track and reduced the service accordingly, and switched to the standard Southern Region EMU.

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So yes, the track centres through the tunnels was not much more than the standard track gauge!

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