Jump to content

Empfohlene Beiträge

Ich kenne die Tutorials nicht, aber ich habe festgestellt, dass die Verwendung von Routen mit einer 1: 1-Korrelation zwischen Route und Block mit Blocksignalen am Anfang jeder Route eine realistische Steuerung ergibt. Die Fahrstraßen steuern auch automatisch die Weichen, und das Stellwerk ist ebenfalls automatisch, mit Ausnahme von Kreuzungen, bei denen Weicheneinstellungen hinzugefügt werden müssen.

Ich hoffe das hilft?

I'm not familiar with the tutorials, but I've found that using routes with a 1:1 correlation between route and block with block signals at the beginning of each route gives realistic control. The routes also automatically control the switches and the interlocking is also automatic, except for crossings where switch settings need to be added. I hope it helps?

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Hello @JEF GORIS,

 

if I understand you correctly, you also want to control switches within your blocks? Normally there are no switches in automatic blocks, because all trains pass through the block one after the other and therefore there are no train crossings.

Have a look here. In this post there is a good explanation of how a fully automatic block without turnouts work. 

 

Zitat

Block section control with only one entry in event management

In the event "Block release" there is a list for repetitions (brown). In this list all routes must be listed. So the control can be extended comfortably and arbitrarily by further block points.

No changes have to be made to the event itself (green).

The check whether a block is free is done by the program itself whenever a signal with the keyword "block signal" switches. Newly added signals to secure a block must therefore be equipped with this keyword.

To look at and try out:

4F78D142-55BB-4CF9-A8FA-64272A71295D

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

 

If you still want to switch blocks with turnouts and have the trains alternate in one direction or the other, the example might be worth a try ; )


Kind regards, Tim

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

49 minutes ago, JEF GORIS said:

even verduidelijken via een foto van een Anlage gemaakt door Henry

Hello @JEF GORIS  hetgeen je wilt doen kan ( volgens mij ) best met routes zoals @simonjackson1964 voorstelde. Probleem is, dat voor zo'n oplossing je bereid moet zijn een investering te doen in studie over "routes".  Routes hebben onder andere volgende voordelen door @Neo mooi uitgewerkt. Dus ideaal voor dat soort sturing.

  • Beletten dat twee treinen op dezelfde route mekaar storen.
  • Als een trein halfweg door een (open) signaal is wordt het gesloten.
  • Alle wissels in een route worden automatisch gezet als de route wordt geaktiveerd.

Ik wil wel een soort tutorial maken  in NL, enkel indien je dit wilt hoor, en ik heb feedback nodig : wat is je kennis op dit moment van routes ?

Hello @JEF GORIS  what you want to do can (in my opinion) be done with routes like @simonjackson1964 suggested. The problem is that for such a solution you have to be prepared to invest in a study of "routes". Routes have, among other things, nicely worked out the following benefits by @Neo. So ideal for that kind of steering.

  • Prevent two trains on the same route from interfering with each other.
  • When a train is halfway through an (open) signal, it is closed.
  • All turnouts in a route are set automatically when the route is activated.

I would like to make a kind of tutorial  in NL, only if you want to hear this, and I need feedback: what is your knowledge of routes at the moment?

Hallo @JEF GORIS  was Sie tun möchten, kann (meiner Meinung nach) mit Fahrstraßen wie @simonjackson1964 vorgeschlagen werden. Das Problem ist, dass man für eine solche Lösung bereit sein muss, in eine Studie von „Fahrstraßen“ zu investieren. Routen haben unter anderem die folgenden Vorteile von @Neo gut herausgearbeitet. Also ideal für diese Art der Lenkung.

  • Verhindern Sie, dass sich zwei Züge auf derselben Strecke gegenseitig stören.
  • Wenn ein Zug auf halbem Weg durch ein (offenes) Signal ist, wird es geschlossen.
  • Alle Weichen einer Fahrstraße werden automatisch gesetzt, wenn die Fahrstraße aktiviert wird.

Ich würde gerne eine Art Tutorial in NL machen, nur wenn Sie das hören möchten, und ich brauche Feedback: Wie gut sind Ihre Kenntnisse über Routen im Moment?

Vriendelijke groetjes, Herman



 

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Dag Jef, ik ben maar begonnen vanaf het absolute nulpunt. Maar je moet het wel zelf nadoen + opdrachten. Let op, dit komt in delen.
Hi Jef, I just started from absolute zero. But you have to imitate it yourself + assignments. Please note, this comes in parts.
Hallo Jef, ich habe gerade bei Null angefangen. Muss man aber selber nachmachen + Aufgaben. Bitte beachten Sie, dass dies in Teilen geliefert wird.

I apologize to my fellow members, because the .pdf tutorial is only in Dutch. Ich entschuldige mich bei meinen Kollegen, weil das .pdf-Tutorial nur auf Niederländisch ist

JG01.pdf

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Dag Jef, in dit deel zorgen we ervoor dat twee treinen rijden en dat LOCA naar signaal A, LOCB naar signaal B gaat. Dit door code voor een track contact. De wissel wordt automatisch gezet door de routes. Persoonlijk vind ik in V7 en hoger de routes een zeer vernuftig gemaakte geweldige tool van NEO. 

Hi Jef, in this part we make sure that two trains run and that LOCA goes to signal A, LOCB goes to signal B. This by code for a track contact. The switch is automatically set by the routes. Personally, in V7 and above, I find the routes to be a very ingeniously crafted great tool from NEO.

Hi Jef, in diesem Teil stellen wir sicher, dass zwei Züge fahren und dass LOCA auf Signal A geht, LOCB auf Signal B. Dies per Code für einen Gleiskontakt. Der Schalter wird automatisch durch die Fahrstraßen gesetzt. Ich persönlich finde die Routen in V7 und höher ein sehr genial gemachtes tolles Tool von NEO.

JG02.thumb.jpg.6883ed7ae5d0d69d4e7adf48bac0e099.jpg

JG02b.thumb.jpg.cddfb2ae668ec661fc203bec545f2848.jpg

 

major changes / große Änderungen 13u48 PDF only in Dutch. PDF nur auf Niederländisch. JG02.pdf

Ik werk aan deel 3, want de tweede wissel zou ik anders aanpakken, je zult zien waarom. Tot dan. 
I'm working on part 3, because I would do the second switch differently, you'll see why. Until then.
Ich arbeite an Teil 3, weil ich den zweiten Schalter anders machen würde, du wirst sehen warum. Bis dann.

Vriendelijke groeten. Herman

Bearbeitet von Herman
pdf : major changes in the text
Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

vor einer Stunde schrieb Herman:

Dag Jef, in dit deel zorgen we ervoor dat twee treinen rijden en dat LOCA naar signaal A, LOCB naar signaal B gaat. Dit door code voor een track contact. De wissel wordt automatisch gezet door de routes. Persoonlijk vind ik in V7 en hoger de routes een zeer vernuftig gemaakte geweldige tool van NEO. 

Hoi Jef, in dit deel zorgen we ervoor dat er twee treinen rijden en dat LOCA naar sein A gaat, LOCB naar sein B. Dit door code voor een spoorcontact. De schakelaar wordt automatisch ingesteld door de routes. Persoonlijk, in V7 en hoger, vind ik de routes een zeer ingenieus vervaardigde geweldige tool van NEO.

Hoi Jef, in dit deel zorgen we ervoor dat er twee treinen rijden en dat LOCA naar sein A gaat, LOCB naar sein B. Dit gebeurt door code voor een spoorcontact. De schakelaar wordt automatisch ingesteld via de opritten. Persoonlijk vind ik de routes in V7 en hoger een zeer ingenieus gemaakt geweldig hulpmiddel van NEO.

JG02.thumb.jpg.6883ed7ae5d0d69d4e7adf48bac0e099.jpg

JG02b.thumb.jpg.cddfb2ae668ec661fc203bec545f2848.jpg

 

grote wijzigingen / große Änderungen 13u48 PDF alleen in het Nederlands. PDF alleen in het Nederlands. JG02.pdf

Ik werk aan deel 3, want de tweede wissel zou ik anders aanpakken, je zult zien waarom. Tot dan.
Ik ben bezig met deel 3, omdat ik de tweede switch anders zou doen, je zult zien waarom. Tot dan.
Ik ben bezig met deel 3 omdat ik de tweede switch anders zou doen, je zult zien waarom. Tot dan.

Vriendelijke groeten. Herman

bij voorbaat bedankt

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

JG03.jpg.4ce834b09f943bad7beadb84d05ee016.jpg

JG03.jpg.c4af48b5086299bb7d2497b18410db9a.jpg

Dag Jef, zonder dank, graag gedaan hoor. In dit deel automatiseren we dat de treinen voor signaal A of signaal B verder kunnen. 
Vermits ze van A als zowel van B enkel naar S1 kunnen, plaatsen we voor signaalA een TrCt vb TCA, we geven het een keyword en een variabele met de route te volgen : SA-S1. We coderen dan de activatie van deze route. Daarna een kopie van dit TrCt voor signaal B plaatsen, de correcte route invullen en klaar. We moeten daarna nog S1,S2,S3 automatiseren, dat komt in deel 4. Na deel4 geef ik ook de besproken layout mee. Maar probeer zoveel mogelijk zelf. 

Hi Jef, no thanks at all, you're welcome. In this part we automate that the trains before signal A or signal B can continue.
Since they can only go from A as well as from B to S1, we place a TrCt , TCA before signal A, we give it a keyword and a variable with the route to follow: SA-S1. We then code the activation of this route. Then place a copy of this TrCt before signalB, fill in the correct route and you're done. We then need only to automate S1, S2, S3, which will come in part 4. After part 4 I also give the discussed layout. But try as much as possible yourself.

Hi Jef, nicht danke, gerne geschehen. In diesem Teil automatisieren wir, dass die Züge vor Signal A oder Signal B weiterfahren können.
Da sie sowohl von A als auch von B nach S1 gehen können, platzieren wir ein TrCt , TCA vor Signal A, geben ihm ein Schlüsselwort und eine Variable mit der zu folgenden Route: SA-S1. Wir codieren dann die Aktivierung dieser Route. Legen Sie dann eine Kopie dieses TrCt vor SignalB, tragen Sie die richtige Route ein und Sie sind fertig. Wir müssen dann nur S1, S2, S3 automatisieren, was in Teil 4 kommen wird. Nach Teil 4 gebe ich auch das besprochene Layout. Aber versuchen Sie so viel wie möglich selbst.

Vriendelijke groeten, HermanJG03.pdf

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

JG04.thumb.jpg.999083a3acf57c01807880f2eb03e5d3.jpg

Dag Jef, ik heb het heel eenvoudig gehouden want je vroeg een tutorial. In dit laatste deel laten we een signaal de vorige route "opentrekken" indien ze vrij komt. Uiteraard zijn er meerdere manieren om dit alles aan te pakken. Met deze drie werkwijzen elk voor een specifiek doel kom je al ergens. Bestudeer het eens, neem alle tijd. Je zou me daarna erg plezieren met feedback, welke dan ook. 

Hi Jef, I kept it very simple because you asked for a tutorial. In this last part we let a signal "pull open" the previous route if it becomes free. Of course there are several ways to handle all this. With these three methods, each for a specific goal, you will get somewhere. Study it, take your time. You would please me very much afterwards with any feedback whatsoever.

Hallo Jef, ich habe es sehr einfach gehalten, weil du nach einem Tutorial gefragt hast. In diesem letzten Teil lassen wir ein Signal die vorherige Route "öffnen", wenn sie frei wird. Natürlich gibt es mehrere Möglichkeiten, all dies zu handhaben. Mit diesen drei Methoden, jede für ein bestimmtes Ziel, werden Sie etwas erreichen. Studiere es, nimm dir Zeit. Sie würden mich danach sehr über jegliches Feedback freuen.

Vriendelijke groeten, Herman

PDF only in Dutch. PDF nur auf Niederländisch. JG04.pdf

Layout Blokbesturing JG.mbp

Bearbeitet von Herman
Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

17 hours ago, JEF GORIS said:

maar geef me enkele dagen tijd aub

Vanzelfsprekend, neem alle tijd die je nodig hebt. Succes. Nehmen Sie sich natürlich die Zeit, die Sie brauchen. Viel Glück. Of course, take the time you need. Much luck.

Groetjes, Herman

Bearbeitet von Herman
Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Aan Herman, het werkt ! het werk! Duizendmaal dank voor de duidelijke en volledige tutorial. Op bijgevoegde foto zie je

dat ik de baan nagebouwd hebt, en inderdaad het werkt perfect. Het is niet dat alles reeds 100% duidelijk voor mij is maar

ik ga nu dit systeem toepassen op de baan die ik aan het maken ben. Nogmaals : Dank U

TUTORIAL HERMAN.jpg

Link zu diesem Kommentar
Auf anderen Seiten teilen

Erstelle ein Benutzerkonto oder melde dich an, um zu kommentieren

Du musst ein Benutzerkonto besitzen, um einen Kommentar verfassen zu können

Benutzerkonto erstellen

Neues Benutzerkonto für unsere Community erstellen.

Neues Benutzerkonto erstellen

Anmelden

Du hast bereits ein Benutzerkonto? Melde dich hier an.

Jetzt anmelden
×
×
  • Neu erstellen...